SOSIOLISASI
TINGKAH LAKU
- Proses mempelajari peranan,status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial.
- Satu proses pembelajaran berterusan.Bermula pada dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga/budaya
- Apa yang perlu dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep
- Semakin dewasa,manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi
JENIS-JENIS SOSIOLISASI
SOSIOLISASI PRIMER/PERMULAAN
- Berlakunya dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa depan seseorang
- Di peringkat ini kanak-kanak belajar dari orang dewasa/ahli keluarga bagi membina konsep diri,personaliti,kemahiran motor,penaakulan dan kemahiran bahasa
SOSIOLISASI SEKUNDER/PENYERTAAN
- Satu proses ransangan di luar lingkungan primer(keluarga)
- Proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosiolisasi seperti rakan sebaya,media massa,bahan dibaca,gender,kelas sosial dan ras
- Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya
RESOSIALISASI/SOSIOLISASI SEMULA
- Proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada
- Boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana ,citarasa sama ada dalam masyarakat ,sekolah,bilik darjah dll
PENAMPILAN DAN BAHASA TUBUH
- Perlu menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika pemakaian
- Rujuk pekeliling ikhtisas yang berkaitan untuk panduan pemakaian guru di bilik darjah
- Bahasa tubuh menyampaikan mesej kepada murid mengenai perwatakan dan kewibawan sebagai seorang guru
- Senyum dan mempunyai kontak mata dengan murid
- Gerak-geri yang bertenaga dan bersemangat
BAHASA TUBUH
- Ekspresi muka: senyum dan tenang
- kontak mata: menunjukkan keprihatinan dan juga sebagai tanda amaran
- Paralinguistik:kekuatan nada suara ,tonasi,artikulasi,berhenti sejenak,dan kelajuan percakapan
- Postur tubuh: menggambarkan tahap minat,keterbukaan, dan tahap emosi.Berpeluk tubuh dan menyeluk saku
- Pergerakan badan:tidak statik di hadapan kelas/di meja, bergerak menghampiri murid, beri peluang kepada murid yang pemalu untuk bertanya
- Ruang peribadi dan sentuhan : peka dengan ruang peribadi murid dan sensitiviti masyarakat setempat,sentuhan pada bahu sebagai galakan
TINGKAH LAKU
- Melambangkan keperibadian sebagai seorang manusia
- Sopan
- Berhemah tetapi tegas
- Berempati,menangani masalah dengan adil
- Menggunakan bahasa yang sesuai
- Kawal emosi dan fikir dahulu sebelum berkata-kata
CONTOH TELADAN
Komunikasi dan interaksi di dalam bilik darjah amatlah penting dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Guru seharusnya menguasai kemahiran komunikasi dan interaksi supaya kelas yang kondusif serta aktif dapat diwujudkan. Dengan itu, murid-murid akan lebih bermotivasi dalam pembelajaran mereka.
- Menunjukkan minat terhadap perkara yang diajar
- Sentiasa ceria,tenang, dan mempunyai unsur humor
- Mengamalkan komunikasi berkesan
- Ikhlas ketika mengajar
- Mengamalkan komunikasi berkesan
- Menggalakkan semangat kekitaan dan prihatin terhadap semua murid
- Berempati dengan masalah yang dihadapi murid
PENGETAHUAN YANG LUAS
- Sentiasa memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran dalam subjek yang diajar
- Mempunyai pengetahuan mengenai hal ehwal semasa
- Bersikap kreatif dan inovatif dalam pengajaran
SIFAT KEPIMPINAN
- Kepimpinan autikratik,demokratik, dan laissez-faire
- Menggunakan kepimpinan yang bersesuaian dengan situasi
DINAMIKA DALAM BILIK DARJAH
- Pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai,tingkah laku,dan minat yang sama.
- Kajian sosiometri untuk mengenal pasti pola interaksi dan persahabatan dalam bilik darjah :
- Murid yang disukai/paling berpengaruh
- Kelompok-kelompok kecil yang rapat
- Murid terpinggir/tidak disukai
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMBENTUKAN DINAMIKA DALAM BILIK DARJAH
- Jantina
- Bangsa/agama
- Status sosioekonomi
- Pencapaian akademik
- Personaliti
- Gaya pembelajaran
PERANAN GURU DALAM DINAMIKA KUMPULAN
- Mengenal pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah
- Memberi perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir/tidak disukai
- Menggunakan kuasa penularan
- Bimbing kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini
- Guru sendiri bertindak sebagai model
INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
KONSEP
- Saling tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak
- Interaksi dua pihak: interaksi seorang guru dengan muridnya
- Interaksi beberapa pihak:interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran
- Interaksi lisan dan bukan lisan
JENIS INTERAKSI
INTERAKSI SEHALA
- Gaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara AUTOKRATIK
- Pembelajaran berpusatkan guru
- Guru sebagai pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai penerima maklumat
- Murid bersikap pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain
- Kurang berkesan sekiranya diamalkan pada keseluruhan proses P&P
- Sesuai digunakan semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid
INTERAKSI DUA HALA
- Penyertaan murid alam P&P melalui interaksi guru-murid
- Guru bertanya murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman murid
- Murid bertanya soalan sekiranya tidak memahami pengajaran
- Tiada interaksi antara murid-murid
INTERAKSI KUMPULAN
- Gaya kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara demokratik
- Interaksi aktif berlaku antara guru-murid dan murid-murid
- Guru bertindak sebagai fasilitator
- Murid-murid saling berbincang dan berkomunikasi
- Mewujudkan kerjasama,hormat-menghormati,toleransi,bertukar fikiran,dan tolong-menolong
- Sering diamalkan dalam tugasan amali,projek,dan pembentangan
CARA MEMBENTUK INTERAKSI YANG SIHAT DALAM PEMBELAJARAN
- Mengamalkan sistem demokratik dalam proses pembelajaran
- Penyoalan dalam pengajaran
- Mempelbagaikan aktiviti pembelajaran
- Menggunakan kaedah pembelajaran koperatif
- Menggalakkan pembelajaran dalam kumpulan kecil
- Memupuk sikap yang betul terhadap interaksi
Kesimpulan
Komunikasi dan interaksi di dalam bilik darjah amatlah penting dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Guru seharusnya menguasai kemahiran komunikasi dan interaksi supaya kelas yang kondusif serta aktif dapat diwujudkan. Dengan itu, murid-murid akan lebih bermotivasi dalam pembelajaran mereka.
Comments
Post a Comment