Skip to main content

TOPIK 3 : KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR

KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN


DEFINISI

  • Proses merancang,mengelola,memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan(Stoner,1984)
  • Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984)
  • Aktiviti sistematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus tentang sesuatu masalah yang sudah dikenal pasti (Ahmad Mahdzan,2004)
  • Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988)
KEPENTINGAN PENGURUSAN 

  1. Menambah pengetahuan
  2. Meningkatkan mutu amalan kerja guru
  3. Menambahkan produktiviti
  4. Mendapatkan keredaan Allah
PERSPEKTIF PENGURUSAN


PENGURUSAN BILIK DARJAH
  1. Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang mengalakkan interaksi sosial yang positif,mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif,dan meningkatkan motivasi kendiri murid ( Burden,2003)
  2. Usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak menggangu proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng,2014)


STRATEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN 

1. BERPUSATKAN BAHAN: 

Image result for guru mengajar dalam kelasImage result for guru mengajar dalam kelas
  • Guru menggunakan bahan seperti buku,blok-blok binaan, bahan lukisan,peralatan saintifik,komputer,pusat sumber,dan lain-lain untuk menjalankan pengajarannya.
  • Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesesuaian perancangan.
  • Guru berperanan sebagai pembimbing
2. BERPUSATKAN GURU:

Image result for guru mengajar dalam kelasImage result for guru mengajar dalam kelas
  • Guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran
  • Guru mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar
  • Cth: Kuliah,penghafalan,menyalin nota,membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru



PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

1. Implikasi kepelbagaian sosiobudaya kepada murid :

  • Penerimaan dan layanan adil
  • Pedagogi dan strategi pembelajaran
  • Pengurusan hubungan
  • Pemilihan bahan sumber
  • Progran silang budaya
PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA

  • Pemulihan
  • Pengayaan
  • Berkeperluan khas: pintar cerdas,autisme, disleksia
  • Program pendidikan inklusif
  • Program pendidikan orang asli dan peribumi
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH


PENGURUSAN SEKOLAH

1. Ciri yang menjadikan organisasi sekolah kini paling sukar ditadbir:
  • sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia.Klien dan bahan mentahnya manusia,sumbernya manusia dan matlamatnya berkait dengan manusia
  • Kumpulan sasaran manusia: Kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam period perkembangan mental,fizikal,emosi dan sosial
  • Matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan. Pendidikan berkait dengan pembelajaran,perkembangan dan pembangunan diri manusia.
  • Manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara.
2. Pengurusan sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi sekolah yang dinamis:pengetahuan baru,budaya saintifik,penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia 

3. Namun,sekolah merupakan institusi yang paling lambat berubah,konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa

4. Lantaran ini, pengurusan strategik di kalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting bagi mewujudkan sekolah yang berkesan.

PENGURUSAN SEKOLAH


  • Sumber
  • Bilik darjah
  • Tingkah laku
  • Multiupaya
  • Multibudaya
  • Penasihatan
  • Pengurusan kokurikulum
  • Sekolah dan masyarakat
PENGURUSAN SUMBER

  • Pengurusan bilik-bilik sumber
  • Pusat sumber dan perpustakaan
  • Bilik instruksional
  • Bilik tayang
  • Bilik BOSS
  • Pembelian bahan-bahan
Pengurusan bilik pembelajaran

  • Bilik pembelajaran: bilik darjah,makmal sains,makmal KH,studio lukisan,makmal ICT

PENGURUSAN TINGKAH LAKU/DISIPLIN

  • Pengetua,PK HEM, kaunselor,guru kanan disiplin,guru-guru disiplin
  • Jenis-jenis salah laku: jenayah penyalahgunaan dadah/inhalan/racun, buli,rokok, ponteng,lucah,kurang sopan/biadap,vandalisme,tidak amanah
  • Panduan tatacara disiplin sekolah untuk pengetua,guru besar,guru disiplin
  • Kategori kesalahan: berat,sederhana,ringan
  • Hukuman pembuangan,penggantungan,corporal punishment,detention,denda,amaran
  • Program peningkatan disiplin-sekolah
  • Program pembangunan sahsiah diri dan disiplin murid-sekolah dan PPD
  • Sistem salah laku disiplin murid-rekod maklumat salah laku disiplin

PENGURUSAN BIMBINGAN/PENASIHAT

  • Falsafah perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
  • Rasional dan objektif
  • Carta organisasi dan jawatan kuasa: akademik,kerjaya,sahsiah,ppda
  • Pendekatan:pencegahan,perkembangan,pemulihan,krisis
  • Kod etika
  • Fokus perkhidmatan: pembangunan sahsiah,peningkatan disiplin,pendidikan kerajaya,psikisosial dan kesejahteraan mental
PENGURUSAN KOKURIKULUM


  • Dasar pelaksanaan
  • Carta organisasi kokurikulum sekolah
  • Jenis gerak kerja kokurikulum:badan beruniform,kelab dan persatuan,sukan dan permainan
  • Peruntukan masa
  • Penilaian kokurikulum
  • Lain-lain:uniform,peralatan,laporan,penghargaan

PENGURUSAN SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

1. Hubungan guru ibu bapa

2. Hubungan sekolah ibu bapa

  • Ibu bapa sebagai sukarelawan di sekolah
  • Penglibatan ibu bapa dalam aktiviti utama : hari pendaftaran,hari pelaporan,hari sukan, hari anugerah kecemerlangan,hari penetapan sasaran, hari mesyuarat PIBG
3. Penglibatan agensi kerajaan dan bukan kerjaan
  • kokurikulum
  • AADK
  • Kementerian kesihatan
  • Kementerian belia dan sukan

Kesimpulan

Kesimpulannya, profesion pengajar adalah tugas professional yang memerlukan daya tahan, daya saing dan kemahiran-kemahiran yang penting seperti kemahiran pengurusan, kemahiran kepimpinan dan lain-lain. Seorang guru yang baik adalah mereka yang mampu menguruskan proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik. Kemampuan para guru dalam pengurusan dan pembelajaran mampu mewujudkan suasana yang ceria, kondusif dan menyeronokkan untuk para pelajar.
   



Comments

Popular posts from this blog

TOPIK 7 : PENGURUSAN BIMBINGAN DAN NASIHAT

TAMBAH GURU KAUNSELING DI SEKOLAH PERANAN GURU  KAUNSELING DI SEKOLAH  Bimbingan dan kaunseling adalah proses pendidikan. Ia juga merupakan proses yang dirancang dan berterusan. Bimbingan dan kaunseling adalah untuk semua penuntut. Setiap penuntut mempunyai peluang bagi mendapat pertolongan tanpa mengira latar belakangnya dan tanpa mengira kaum, agama atau kepercayaan. Bimbingan dan kaunseling adalah untuk melayani keperluan-keperluan penuntut bagi perkembangan potensi-potensi dan kebolehannya. Bimbingan dan kaunseling adalah untuk menolong penuntut memahami dirinya dan orang lain dengan mendalam, menjelajah tujuan-tujuan hidupnya dan menolong memilih dan merancang hidupnya dengan berkesan. Bimbingan dan kaunseling menolong individu menyedari kelemahan-kelemahannya dan memberi fokus kepada kekuatan-kekuatannya. Bimbingan dan kaunseling adalah pengetahuan dan kesepaduan psikofizikal penuntut. Ini bermakna kesepaduan di antara perasaan, sikap, akal dan rohani. MENA

TOPIK 8 : PENGURUSAN DAN PENCEGAHAN DADAH

PENGENALAN  Penglibatan pelajar dalam kes penyalahgunaan dadah merupakan satu perkara yang perlu dipandang serius. Ketua Unit Pencegahan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Yan, Mohamad Farid Mohd Noor berkata, pada 2018 sebanyak tiga hingga empat peratus pelajar sekitar daerah ini terlibat dengan gejala dadah. Katanya, pihaknya telah menjalankan program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) dalam kalangan pelajar.             DADAH               Dadah bukanlah perkara baru dalam kehidupan seharian manusia kerana penggunaannya telah dikesan sejak berabad-abad yang lalu meskipun tarikh sebenar tidak dapat diketahui.  Mengikut sumber sejarah, dadah dikaitkan dengan alam fantasi oleh masyarakat zaman dahulu kala yang menganggapnya sebagai pembalut penderitaan dan sumber keseronokan. yang menganggapnya sebagai pembalut penderitaan dan sumber keseronokan. Penagihan candu di kalangan buruh Cina menyebabkan kemasukan bahan berbahaya itu menjadi tidak terkawal di Tanah Melayu

TOPIK 11 : PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN

ASID NITRIK TUMPAH DI MAKMAL SEKOLAH  Tabung uji yang mengandungi bahan kimia asid nitrik di makmal Sekolah Menengah Islam IQKL, Pinggir Taman Tun Dr Ismail, di sini, mengalami keretakan dan berlaku tumpahan, tengah hari tadi. Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur berkata, kejadian berlaku ketika pelajar menjalankan aktiviti di makmal terbabit.Tabung uji yang mengandungi 2.5 liter asid nitrik mengalami keretakan dan sedikit bahan itu tertumpah.Pasukan Hazmat ke lokasi untuk meneutralkan kawasan makmal bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini. Faktor yang mempengaruhi strategi mengurus bilik pembelajaran 1. FAKTOR BILIK DARJAH Fizikal bilik darjah ini menitikberatkan penyusunan bilik darjah. Penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar, keadaan in dapat menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran. Pengurusan bilik darjah memerlukan rutin bilik darjah. Tujuan rutin bilik darjah adalah untuk menimbulka