KPM AKAN TAMBAH GURU PENDIDIKAN KHAS
Pengarah Bahagian Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Yasmin Hussain melihat adik Muhammad Afiq Darwish Mohd Adnan yang cacat penglihatan mengendalikan mesin braille semasa melakukan lawatan sempena 'Penanda Aras Pelaksanaan Zero Reject Policy' bagi murid berkeperluan khas 2019 di SMK Putrajaya Presint 18(1). Turut sama Pengetua SMK Presint 18 (1), Datin Haliza Hussin
Pengarah Bahagian Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan, Datuk Dr Yasmin Hussain melihat adik Muhammad Afiq Darwish Mohd Adnan yang cacat penglihatan mengendalikan mesin braille semasa melakukan lawatan sempena 'Penanda Aras Pelaksanaan Zero Reject Policy' bagi murid berkeperluan khas 2019 di SMK Putrajaya Presint 18(1). Turut sama Pengetua SMK Presint 18 (1), Datin Haliza Hussin
- Kementerian Pendidikan akan menambah bilangan guru pendidikan khas di sekolah-sekolah yang terlibat bagi memenuhi keperluan pelaksanaan 'Zero Reject Policy' untuk murid berkeperluan khas.
- Pengarah Bahagian Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan Datuk Dr Yasmin Hussain berkata kementerian akan mengenal pasti guru-guru berkelayakan dalam masa tiga bulan untuk menempatkan mereka di sekolah-sekolah yang berkenaan.
- Zero Reject Policy dilaksanakan bagi memastikan murid berkeperluan khas menerima pendidikan yang selari dengan ketidakupayaan mereka sama ada ke sekolah arus perdana melalui Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) dan Program Inklusif atau ke Sekolah Pendidikan Khas.
- Beliau berkata kementerian juga sedang meneliti keperluan lain termasuk penambahan fasiliti yang sesuai untuk murid kelainan upaya (OKU) bagi memudahkan sesi pengajaran dan pembelajaran golongan itu.
Definisi dan konsep Pendidikan Khas
- Pendidikan Khas ialah pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak dengan keperluan khas. Mereka termasuklah golongan yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran, serta yang mempunyai masalah dalam pembelajaran dan pintar cerdas.
- Pendekatan definisi baharu kanak-kanak dengan keperluan khas menekankan kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan, dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam kemahiran perkembangan (developmental skills). Pendekatan tradisi atau terdahulu menekankan kepada kecacatan dan ketidakupayaan individu.
- Pendekatan definisi baharu kanak-kanak dengan keperluan khas menekankan kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan, dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam kemahiran perkembangan (developmental skills). Pendekatan tradisi atau terdahulu menekankan kepada kecacatan dan ketidakupayaan individu.
- “Special education means specially designed instruction that meets the unusual needs of exceptional children.” (Hallahan & Kauffman, 1994)
Objektif Pendidikan Khas
- Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk murid-murid dengan keperluan khas.
- Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan keperluan khas
- Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid dengan keperluan khas
- Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini
- Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas
Ciri-ciri ‘Khas’ Pendidikan Khas
- Guru-guru terlatih khas.
- Pendekatan pelbagai disiplin
- Program pendidikan yang diindividukan (Individualized Education Programme)
- Objektif pengajaran yang nyata, bermakna, khusus dan bersifat jangka pendek
- Penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran
- Penilaian kemajuan yang kerap dan berterusan, dan rekod penilaian yang sesuai
- Kaedah pengajaran yang khas
KESIMPULAN
ZRP merupakan dasar sedia ada yang dimantapkan daripada segi pelaksanaannya bagi memastikan murid berkeperluan khas (MBK) menerima pendidikan yang selari dengan ketidakupayaan mereka sama ada ke sekolah sekolah arus perdana melalui Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) dan Program Pendidikan Inklusif atau ke Sekolah Pendidikan Khas.Dari sudut fasiliti kata beliau, pihak kementerian akan memastikan terdapat kemudahan-kemudahan pendidikan khas sewajarnya di sekolah-sekolah terlibat.
Comments
Post a Comment