452 MURID BELAJAR BAWAH KHEMAH
KESIMPUILAN
Sebagai seorang guru,kita hendaklah mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan bilik darjah supaya kita dapat membina organisasi di dalam kelas dengan baik.
- Seramai 452 daripada 802 murid Sekolah Kebangsaan (SK) Pekan Telupid, lebih 200 kilometer (km) dari sini, belajar di bawah khemah sejak Jun tahun lalu.
- Difahamkan, sehingga sesi persekolahan baharu semalam, mereka juga terpaksa belajar di bawah khemah dalam keadaan hujan.
- Difahamkan ini susulan kerja pembaikan bangunan sekolah yang menempatkan bilik darjah yang rosak teruk akibat dipukul ribut, pada Jun lalu, masih belum siap.
- Sumber memaklumkan bahawa khemah itu digunakan sejak tahun lalu yang diberi oleh Menteri Pelajaran dan Inovasi Sabah, Datuk Dr Yusof Yacob.
- Keadaan terkawal dan bangunan yang rosak itu kini dalam proses pembaikan
- Sementara itu Ahli Parlimen Beluran, Datuk Seri Ronald Kiandee meminta agar pihak berkaitan khususnya Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pelajaran dan Inovasi Sabah agar mengambil tindakan sementara bagi menyelesaikan masalah dihadapai 452 murid di sekolah berkenaan.
BILIK DARJAH DAN PENGURUSAN BILIK DARJAH
Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif. Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Pelbagai kekangan dan permasalahan yang akan wujud dalam bilik darjah. Oleh itu, keperluan dan kesedaran tentang pentingnya pengurusan bilik darjah perlu ada dan ditanam di dalam dada semua insan yang bergelar pendidik.
Pengurusan bilik darjah berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Seorang guru seharusnya mampu mengurus bilik darjah dan mengawal tingkah laku pelajar agar proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar dan berkesan tanpa gangguan (Hasani Dali & Mohd Johdi, 2009). Disamping itu, ia mampu mempengaruhi motivasi, tingkah laku serta penglibatan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah yang diurus dengan baik adalah tempat dimana pelajar sentiasa mengambil berat dan bekerjasama di antara satu sama lain, membuat pilihan yang bijak dan sering berusaha untuk menghasilkan kerja yang berkualiti, menarik dan penting bagi mereka (Levin & Nolan, 2000).
Ilmu mengurus bilik darjah yang terakhir ialah ilmu pengurusan disiplin murid. Dalam memastikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, aspek disiplin perlulah dititikberatkan oleh semua guru. Seseorang guru tersebut bertanggungjawab untuk menentukan peraturan, mengawal murid-murid supaya mematuhi peraturan bilik darjah, dan menasihati murid-murid yang melanggar peraturan. Antara ilmu pengurusan disiplin murid-murid yang boleh digunakan ialah cara autokratik yang bermaksud seseorang guru tersebut mempunyai kuasa yang mutlak ke atas kawalan, arahan, pengurusan dan hukuman berlandaskan peraturan-peraturan yang ditetapkan. Murid-murid hanya boleh mematuhi segalanya untuk menjamin kewujudan disiplin yang baik dalam bilik darjah.
KESIMPUILAN
Sebagai seorang guru,kita hendaklah mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan bilik darjah supaya kita dapat membina organisasi di dalam kelas dengan baik.
Comments
Post a Comment