HUBUNGAN ETNIK NEGARA LEMAH KERANA SEKOLAH PELBAGAI ALIRAN
PENGENALAN
PENGENALAN
- Aspek perpaduan dan hubungan etnik di negara masih berada pada tahap kurang memuaskan kesan daripada sistem pendidikan pelbagai aliran yang wujud dalam negara.
- Profesor Bahasa Melayu yang juga Felo Utama Institut Kajian Etnik Kebangsaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Teo Kok Seng, berkata ini kerana banyak perkara membabitkan hak dan keistimewaan orang Melayu yang menjadi asas perlembagaan dipertikaikan golongan muda dalam kalangan etnik lain.
- Katanya, perkara itu berlaku adalah disebabkan sistem pendidikan yang diterima mereka kerana wujud sekolah pelbagai aliran dalam negara yang membenarkan pengasingan etnik pada usia yang cukup muda.
- "Hubungan etnik kini menjadi cabaran dan ia datang dari golongan muda, khususnya etnik muda bukan Melayu yang seringkali mempertikai adat Melayu dan enggan terima adat Melayu sebagai sebahagian daripada perkara penting pembangunan nasional.
Sistem Sekolah Pelbagai Aliran Halang Capai Perpaduan Di Malaysia, kata PM
- Perpaduan di kalangan kumpulan etnik di Malaysia sukar dicapai kerana sistem sekolah pelbagai aliran di negara itu membolehkan sekolah-sekolah berkenaan menggunakan bahasa ibunda etnik dan bukannya bahasa kebangsaan sebagai medium pengajarannya
- Walaupun Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan Malaysia, Perlembagaan Persekutuan membenarkan sekolah-sekolah vernakular menggunakan bahasa Mandarin dan bahasa Tamil masing-masing untuk masyarakat etnik Cina dan India selain sekolah-sekolah kebangsaan menggunakan bahasa Melayu.
- Kita tidak mahu menafikan hak mereka untuk belajar menggunakan bahasa ibunda mereka tetapi memandangkan kita mempunyai tiga sekolah aliran berlainan, adalah sukar bagi negara kita mencapai perpaduan
CARA-CARA MENGATASI
- Dicadangkan sukatan pelajaran yang sama di mana sekolah rendah yang terdiri daripada sekolah-sekolah kebangsaan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar manakala sekolah-sekolah jenis kebangsaan menggunakan bahasa Cina, bahasa Tamil atau bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, dengan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dijadikan subjek wajib.
- Sistem itu dilihat sebagai langkah kompromi selepas masyarakat Cina menolak Laporan Barnes pada 1950, yang mengandungi gesaan supaya ditubuhkan sistem sekolah tunggal berasaskan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.
- kerajaan sememangnya terbuka kepada idea berhubung aliran sekolah tunggal yang menggunakan satu bahasa, sekiranya itu yang orang ramai mahu.
- "Kita tidak mampu memansuhkan sekolah vernakular kecuali orang ramai sendiri yang meminta demikian dan mereka bersedia menggunakan hanya satu bahasa,sekiranya itu berlaku, perpaduan negara dapat dicapai dengan mudah" kata Perdana Menteri.
KAMPUS TUNGGAL
- Kerajaan merancang untuk menubuhkan lebih banyak sekolah di mana semua pelajar dari tiga aliran bahasa yang berbeza akan ditempatkan di sebuah kampus tunggal di mana mereka boleh bergaul dengan satu sama lain.
- Oleh itu, terdapat tiga buah sekolah di dalam satu kampus yang menggunakan bahasa ibunda mereka di kelas tetapi untuk aktiviti lain seperti sukan dan perhimpunan pagi, mereka akan bersatu dan menggunakan bahasa Melayu
- Idea itu dicetuskan Mahathir pada 1997 untuk dilaksanakan di Sekolah Wawasan yang diluluskan oleh kabinetnya pada 1997
- Sekolah Wawasan pertama mula beroperasi pada 2002 di Subang Jaya, di barat Kuala Lumpur dan kini terdapat 5 Sekolah Wawasan di seluruh Malaysia.
- Sekolah aliran tunggal adalah baik untuk anak-anak kita kerana mereka akan mula berkawan dari kanak-kanak lagi dan berharap ia berterusan sepanjang hidup mereka
Comments
Post a Comment