PENGENALAN
- Penglibatan pelajar dalam kes penyalahgunaan dadah merupakan satu perkara yang perlu dipandang serius.
- Ketua Unit Pencegahan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Yan, Mohamad Farid Mohd Noor berkata, pada 2018 sebanyak tiga hingga empat peratus pelajar sekitar daerah ini terlibat dengan gejala dadah.
- Katanya, pihaknya telah menjalankan program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) dalam kalangan pelajar.
DADAH
- Dadah bukanlah perkara baru dalam kehidupan seharian manusia kerana penggunaannya telah dikesan sejak berabad-abad yang lalu meskipun tarikh sebenar tidak dapat diketahui.
- Mengikut sumber sejarah, dadah dikaitkan dengan alam fantasi oleh masyarakat zaman dahulu kala yang menganggapnya sebagai pembalut penderitaan dan sumber keseronokan.
- yang menganggapnya sebagai pembalut penderitaan dan sumber keseronokan. Penagihan candu di kalangan buruh Cina menyebabkan kemasukan bahan berbahaya itu menjadi tidak terkawal di Tanah Melayu sehingga memaksa kerajaan Inggeris mengawal kemasukan dan penjualan candu pada tahun 1910.
- Selepas perang dunia kedua, kerajaan Inggeris terpaksa mengharamkan sama sekali penjualan dan pengedaran candu kerana ia mula menjadi masalah serius di kalangan penduduk Tanah Melayu.
PUNCA PENGLIBATAN DADAH DI KALANGAN PELAJAR
1. FAKTOR INDIVIDU
- Sikap individu memainkan peranan yang penting dalam mencorakkan individu tersebut. Sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Hassan (1993) yang menyebut bahawa sikap adalah perkara-perkara yang dipelajari dan diperolehi yang mana alam sekitar sosial banyak memainkan peranan.
- Cara berfikir dan gaya hidup yang tidak sihat akan menjurus kepada penyalahgunaan dadah.
- Pelajar yang gemar merokok walaupun menyedari bahawa merokok boleh membawa kepada penyalahgunaan dadah. Amalan merokok boleh membawa kepada penyalahgunaan dadah apabila ia menjadi satu ketagihan.
- amalan merokok dan mengambil minuman yang memabukkan mempunyai perkaitan yang jelas ke arah penagihan dadah.
2. FAKTOR TEKANAN
- Pelajar menggunakan dadah untuk mengurangkan tekanan masalah.
- Sesetengah individu menyalahgunakan dadah dengan dengan tujuan mengelakkan atau untuk mengurangkan tekanan.
- Pelajar merasakan bahawa penggunaan dadah mampu membantu mereka mengurangkan sebarang tekanan yang dihadapi tanpa menyedari bahawa amalan ini akan menyebabkan ketagihan kepada mereka. Tekanan akan dirasai semula apabila tidak lagi berada di bawah pengaruh dadah.
3. FAKTOR PENGARUH RAKAN SEBAYA
- Rakan sebaya memainkan peranan yang penting dalam hidup seseorang remaja.
- Menurut kajian yang telah dijalankan oleh Saodah Siraj (2000) mendapati bahawa pengaruh rakan sebaya yang mempunyai kaitan dengan masalah tingkah laku.
- Apabila seseorang itu mula melibatkan diri dengan rakan sebaya yang menggunakan dadah akan wujud daya tarikan untuk mereka juga melibatkan diri dalam penyalahgunaan dadah. Pelajar akan mula terpengaruh apabila rakan mereka sering mempelawa mereka untuk menggunakan dadah.
CARA-CARA MENANGANI PENGLIBATAN DADAH
- Disebabkan pelajar sekolah merupakan individu bawah umur dan tertakluk di bawah Akta Kanak-Kanak (Pindaan) 2016, mereka yang disahkan mengalami ketagihan dadah tidak boleh ditempatkan di pusat pemulihan bersama-sama pesalah dewasa.
- Jika tidak diberikan rawatan, kemungkinan besar mereka sukar untuk dipulihkan daripada ketagihan.
- Oleh itu, sudah tiba masanya AADK dan JKM bekerjasama untuk mewujudkan pusat rawatan pemulihan khas kepada pesalah bawah umur yang mempunyai peranan sama seperti pusat pemulihan lain yang ada di negara ini.
- Golongan ibu bapa harus sentiasa memantau pergerakan anak-anak mereka dan mengambil tahu setiap aktiviti yang dilakukan agar tidak terlibat dengan sebarang aktiviti tidak sihat termasuklah penyalahgunaan dadah.
- Selain itu, anggota masyarakat juga harus lebih aktif dengan menyalurkan segala maklumat berkaitan penyalahgunaan dadah sama ada berkaitan individu yang memasarkannya ataupun lokasi ia dipasarkan.
Comments
Post a Comment