SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
- Hubungan saling menghormati antara guru dengan para pelajarnya.
- Kesukarelaan pelajar-pelajar menerima aspirasi dan peraturan kelas yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah.
- Perasaan kekitaan yang timbul di antara para pelajar dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia.
CIRI-CIRI IKLIM KELAS YANG KONDUSIF
- Susunan dan reka bentuk fizikal.
- Sumber bahan pembelajaran.
- Pencahayaan.
- Ruang atau sudut pembelajaran.
- Pengudaraan.
- Perabot.
- Kebersihan.
Persatuan belia, badan kebajikan penduduk, badan koperasi, institusi masjid, badan-badan berkanun dan bukan berkanun.
- Sekolah merupakan satu sistem sosial yang tersendiri dan menjadi agen perubahan kepada masyarakat dan persekitaran.
- Sekolah memberi peluang kepada manusia khasnya generasi muda untuk menguasai pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran.
- Sekolah mementingkan perkembangan dan perubahan tingkah laku pelajar mengikut aliran dan kehendak masyarakat.
- Sekolah sebagai sesebuah organisasi yang dinamik, terbuka dan kompleks serta mewujudkan hubungan saling bergantung dengan pihak luar.
PERSEKITARAN FIZIKAL
HUBUNGAN SEKOLAH DENGAN MASYARAKAT
- Mewujudkan muafakat antara ibu bapa dan guru.
- Membantu dalam memajukan perkembangan murid.
- Menjaga kebajikan murid
- Menambah sumber kewangan sekolah
- Meningkatkan keceriaan premis sekolah
- Menjayakan aktiviti dan program pendidikan
KERJASAMA ANTARA SEKOLAH DAN MASYARAKAT
INSTITUSI MASYARAKAT ATAU PIHAK LUAR
- Sekolah melibatkan proses sosialisasi di mana kanak-kanakbelajar tentang perlakuan masyarakatnya dan menjadikan perlakuan ini sebahagian daripada tingkah laku mereka.
- Pendidikan dianggap sebagai satu proses membentuk manusia yang sanggup berfikir secara kreatif dan kritis. Latihan pula dilihat sebagai memberi kemahiran teknikal dan psikomotor.
- Persekolahan yang berorganisasi memainkan peranan dalam mengekalkan corak kehidupan dan budaya ilmu yang dianggap sesuai dalam norma masyarakat.
- Mengkaji hubungan antara pihak sekolah dan masyarakat sekeliling.
- Mengetahui peranan guru dan ibu bapa dalam persatuan ibu bapa dan guru.
- Mengkaji hubungan antara pihak sekolah dengan staf dan para pelajar.
KESIMPULAN
Comments
Post a Comment